Galeria 55 została zaprojektowana jako miejsce ekspozycji i dokumentacji prac uczestników Letniej Akademii Sztuki a także studentów DSW oraz współpracujących artystów. Jest to też miejsce organizowania (wspólnie ze studentami Sztuk nowoczesnych -Design Now) tematycznych wystaw, koncertów i innych działań artystycznych. Przedsięwzięcie artystyczno - edukacyjne Galeria55 zakłada, że Galeria to również forum dyskusji o sztuce współczesnej i jej społecznym kontekście (m.in. Wieczory w Galerii) oraz informacji o wydarzeniach artystycznych.
Obecna wystawa w Galerii 55 przedstawia prace, które powstały w ramach zajęć Letniej Akademii Sztuki. Zadaniem wystawy jest więc prezentacja wybranych warsztatów Akademii. Temu zadaniu został podporządkowany projekt pierwszej ekspozycji.
Wprowadzając do programu Akademii zagadnienia z różnych, tradycyjnie wydzielanych dziedzin sztuki współczesnej, ukazano konwencjonalny niekiedy charakter owego wydzielania a także podkreślano znaczenie, rozwijanych poprzez uczestnictwo m.in. w działaniach artystycznych, ogólnych umiejętności dialogowych i interpretacyjnych. Umiejętności te - zaznaczamy, od różnych stron charakteryzując tę zależność - wyrażają się nie tylko w rozumieniu obiektów i działań artystycznych oraz w świadomym włączaniu się w proces kreowania takich obiektów i działań. Wspomagają one także rozumienie inności, nieoczywistości przekazu, wielopoziomowości wypowiedzi.
Tak pojmowana sztuka i działania artystyczne pełnią rolę edukacyjną traktowaną nie tylko jako uczenie interpretowania obiektów i działań w tym szczególnym obszarze, jakim jest sztuka.
Sztukę i twórczość artystyczną traktujemy jako sferę szeroko pojmowanego doświadczenia, w obrębie którego (w najbardziej wyraźnej postaci, dostrzeganej również przez nieprofesjonalistów) spotykamy się z niedosłownością, z wyzwaniem takiego rozumienia, które - nawet w intuicyjnym odbiorze sztuki - wymaga wykroczenia w charakterystyce sensu „obiektu artystycznego” poza użyteczność, potocznie pojmowaną praktyczność, czy tylko dekoracyjność. Jeśli dzieło jest „wystawione na interpretację”, to edukacyjne znaczenie sytuacji interpretacyjnej wyraża się poprzez wspomaganie rozumienia kultury i rozumienia siebie w tym uwarunkowaniu. Ten edukacyjny wątek wyraźnie podkreślamy w opisie koncepcji i w programie przygotowywanej konferencji na temat sztuki, interpretacji i arteterapii (informacja na stronie DSW).
Obecna prezentacja w Galerii 55 zawiera m.in. prace z dziedziny Land artu. Działania warsztatowe w plenerze są powiązane z pracą koncepcyjną wyrażającą się we „wpisywaniu” działań twórczych w realną, istniejącą sytuację. W tym przypadku Land artu był to konkretny krajobraz (park, las, jezioro). Elementem działań twórczych jest tu obserwacja, konceptualizacja i wyrażanie zależności pomiędzy tym, co jest (zastane, dostrzeżone, zinterpretowane), procesem zmiany i tym, co zaistnieje po akcie twórczym. Warsztaty artystyczne są ukierunkowane na doświadczanie działań twórczych, na wyrażanie emocji podczas powstawania indywidualnych kreacji. W takim myśleniu i rozumieniu sztuki nie koncentrujemy się tylko na rezultacie działania, na dziele. Wyróżnionym przedmiotem refleksji staje się proces twórczy. Samo dzieło sztuki nie jest traktowane jako coś skończonego. Usytuowanie działań artystycznych w kontekście Land Artu (sztuki ziemi) - kiedy to materialny rezultat działań artystycznych jest czymś nietrwałym, efemerycznym - zmienia sens samego dzieła i kieruje uwagę ku procesom twórczym.
Podczas prac - inspirowani polemikami na temat języka sztuki, narracji w sztuce oraz uwagami, dyskusjami i dokonaniami artystów zajmujących się Land artem, problemem statusu dzieła sztuki, kontekstualnością obiektu artystycznego, fotografią - zwracaliśmy też szczególną uwagę na antropomorficzne i zoomorficzne formy w krajobrazie i patrzyliśmy na nie „okiem fotografa.” Z projektami w dziedzinie Land artu (natura, inspiracja, instalacja) był połączony warsztat fotograficzny. Działania uczestników wyrażały się w projektowaniu i włączaniu różnych form obrazu fotograficznego do realizacji obiektów Land artu, w badaniu relacji między obrazem/obrazami a procesem realizacji tych obiektów oraz między obrazem, obiektem i otaczającą przestrzenią.
Ten rodzaj działań artystycznych bardzo wyraźnie dokumentuje, że - w obiegowych pytaniach o to, „co jest sztuką, a co nie jest” - koncentracja na obiekcie, przedmiocie, poszukiwanie takich cech rzeczy, które pozwoliłyby zdecydowanie orzekać, identyfikować obiekty artystyczne, czyli koncentracja mająca na celu uwolnienie człowieka od tego dręczącego pytania, nie przynosi oczekiwanego rezultatu. A jeśli tak się dzieje, to często stwierdza się bezradnie: ”dziś wszystko jest sztuką.” Z twierdzeniem takim wiąże się często tendencja do bagatelizowania owego „wszystkiego” oraz zniechęcenie do tzw. sztuki współczesnej. Zadaniem naszych warsztatów było m.in. wspomaganie takich kompetencji, dzięki którym „zadanie” interpretacji staje się czymś naturalnym.
Sztuka Land art to również doświadczanie czasu. Dzieło się rozpada, rozpływa, niszczeje… Można zachować jego wygląd w obrazie fotograficznym, filmowym. W takiej postaci można te prace oglądać na wystawie w Galerii 55. Dzieło - w tej roli - nie jest tylko „obiektem fotograficznym”, a obraz fotograficzny - w tej roli – (często zmultiplikowany) nie jest tylko medium obrazowania.
Design, zaprezentowany na wystawie w ujęciu obrazów fotograficznych, ukazuje projekty i szkice, które powstały podczas poszukiwania estetyki w codzienności, podczas badania relacji między praktycznymi funkcjami przedmiotów użytkowych a ich wymiarem estetycznym, komunikacyjnym (kulturowym).
Wielkoformatowa malatura na budynku będzie się składała z wielu znaków - propozycji graficznych zaprojektowanych przez uczestników warsztatów. Wizualizację kolorystyczną przedstawia fotografia. Realizacja na ścianie będzie wykonana na budynku w dzielnicy Nadodrze.
Czy można uczyć "bycia artystą"? - takie pytanie pojawia się często w kontekście różnorakich projektów artystycznych i edukacyjnych. Świadomość tego złożonego problemu, zasługującego na poważną debatę, towarzyszyła działaniom Akademii. Kreacyjne działania łączyły się z refleksją i dyskusjami na temat problematyki rozumienia i interpretacji - ukierunkowanymi m.in. przez owo pytanie i różnicującymi sposoby poszukiwania odpowiedzi. Można oto tworzyć „pewnego rodzaju Atlas Mnemosyne (jak to ujmuje Maciej Bączyk) - układać wątki, motywy, skojarzenia, wywiedzione z kultury (zdjęć, tekstów, obrazów, fragmentów filmów, dźwięków, szkiców); można je interpretować w kontekście indywidualnych doświadczeń”. Może powstać zapis tych działań, „ściana”. Wykadrowana, ale nie-skończona. Ten wątek wyraźnie przedstawia prezentowana w Galerii dokumentacja „ściany”.
Informacje o terminach następnych prezentacji oraz o dalszych działaniach naszej grupy zamieścimy na stronie: letniaakademiasztuki.dsw.edu.pl oraz na stronie: Galeria 55.